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Mapplethorpe di Ondi Timoner
(USA 2018, 102) v.o. inglese, sott. italiano

Il biopic di Ondi Timoner esplora l’arte e la sessualità di Robert Mapplethorpe, fotografo noto per i suoi ritratti provocatori, morto dI AIDS 1989 a soli 42 anni e interpretato dal bravissimo Matt Smith (noto soprattutto per “Doctor Who” e “The Crown).

I ritratti, le immagini delle calle e le foto della scena underground del BDSM di New York realizzati da Robert Mapplethorpe rimangono le pietre miliari della fotografia del ventesimo secolo ancora oggi, quasi tre decenni dopo la sua morte. 

La storia inizia con l’arrivo di Mapplethorpe a New York, il suo trasferimento al Chelsea Hotel dove inizia ad accumulare un portfolio di immagini e, allo stesso tempo, ad esplorare la sua attrazione per gli uomini. L’ambizione di Mapplethorpe, come dice in una scena iniziale, “Non posso essere solo Mapplethorpe il fotografo”, minaccia di spezzare le relazioni che amava di più.

Mapplethorpe di Ondi Timoner
(USA 2018, 102) v.o. English, sub. Italian

Robert Mapplethorpe’s portraits, images of calla lilies, and chronicles of New York City’s underground BDSM scene remain touchstones of 20th-century photography even now, nearly three decades after his death from complications of HIV/AIDS in 1989. Mapplethorpe revisits the titular photographer’s legacy, beginning at the moment just before he takes up residence in the Chelsea Hotel. There, Mapplethorpe begins to amass a portfolio of images—and, at the same time, to explore his formerly supressed attraction to men. But Mapplethorpe’s relentless ambition—as he says in one early scene, “I can’t just be Mapplethorpe the photographer,” fancying himself a “modern Michelangelo”—threatens to tear apart the relationships he cherishes the most.

From the early ’70s until his untimely death at age 42, the film explores the intersection of his art and his sexuality, his struggle for mainstream recognition, and, looming above it all, the specter of the emerging AIDS crisis. Featuring Matt Smith (Doctor Who, The Crown) and Marianne Rendón, the biopic offers a nuanced portrait of an artist at the height of his craft and of the self-destructive impulses that threaten to undermine it all.